Karolina Kosyna

Motyw I Frędzle

Nie każdy je lubi. Wiele osób kojarzy je z dywanikami na podłodze. Frędzle… jak nic jeden z trendów tego lata. Łatwo popaść przy nich w kicz… dlatego dziś przygotowałyśmy dla Was kilka inspiracji, które pokazują jak używać frędzli w letnich stylizacjach.

Niektórymi można się zachwycić. Tak – frędzle mogą zachwycać!

Najlepiej postawić na prostotę, choć w tym sezonie wszystko co ma frędzle jest fajne. Frędzle pojawiają się na sukienkach, bluzkach, ale zdominowały również akcesoria tego sezonu! Nie trzeba bać się o długość, ilość lub materiał!!! Marki takie jak Louis Vuitton, M. Williamson i Tim Ryan, pokazały na wybiegach, że frędzlami można się bawić. Mamy wrażenie, że wyznaczanie granic i ich przestrzeganie w tym wypadku nie ma sensu, bo w kolekcjach marek z różnej półki widać, że zapanowała istna inwazja frędzli, które nie tylko zdominowały linie w stylu boho, ale również wkroczyły do stylizacji wieczorowych i streetowych.

Trend I Aktywna przyszłość

Początki futuryzmu w modzie inspirowane były pierwszymi krokami człowieka na Księżycu. Również dziś moda patrzy w przyszłość i szuka w niej inspiracji. Szczególnie widać to na przykładzie połączenia mody i technologii oraz projektów, które wpisują się w aktywny tryb życia człowieka.

Słowo AKTYWNY jest kluczowe dla tego trendu, którego siła wciąż wzrasta. To połączenie eleganckiego minimalizmu ze sportowym lookiem. W kolekcjach na sezon SS2015 na swoich pokazach zaprezentował go między innymi: Alexander Wang czy Marc Jacobs, ale również warto spojrzeć na Akris, Marni, Kenzo, DKNY oraz Rag & Bone.

Jakie są cechy charakterystyczne dla tego trendu? Przede wszystkim połączenie świata przestrzennego, anatomicznych sylwetek, monochromatycznych barw i tkanin syntetycznych: neoprenu lub wykonanych z tworzyw sztucznych. Ważne są gładkie powierzchnie, bez grafik czy nadruków, przypominające formy organiczne. Komfort ma podkreślać wiele kieszeni, neutralna paleta barw, a także akcesoria w postaci dużych toreb, worków i plecaków. Buty mają być lekkie, o ergonomicznym kształcie, które łączą sport i modę. Najważniejsza jest ich funkcjonalność, tak aby ruch był łatwy i płynny. Dlatego stylizacje mają prezentować człowieka aktywnego, zrelaksowanego, inteligentnego, pewnego siebie, który dąży do osiągnięcia wyglądu bez wysiłku. 

Dziś prezentujemy bazę pod styl związany z wizerunkiem „przyszłości” w której podstawę stanowią biel i czerń. Na prezentację aplikacji koloru do tego trendu przyjdzie jeszcze czas.

Motyw I Liny

Niewątpliwie sznur jest jednym z elementów, który nawiązuje do marynarskiego stylu w modzie. Ciekawe są zestawienia, które łączą różne elementy i przyczyniają się powstania nowego rodzaju estetyki.

Tego lata jednym z fetyszy są liny. Istnieje wiele marek, które pokazały na wybiegach, że dobrze zrobiony marynarski węzeł, może nadać charakteru codziennej stylizacji. Podglądając znanych projektantów, stwierdzamy, że wykorzystanie sznura jest różnorodne. Tak samo wiele jest rodzajów sznurów do wykorzystania: grube, cienkie, syntetyczne, w soczystych letnich kolorach, pastelowe lub te wykonane z juty.

Lina może być dodatkiem do stylizacji w postaci drobnego elementu, jak np: taśma ozdobna, czy zapięcie. Może też być naszyjnikiem (jak u Poli Zag Braid Plait), ale również tworzyć podstawę sukienki jak np.: u J.W.Andersona. Można też użyć węzła marynarskiego jako inspiracji i stworzenia abstrakcyjnej formy wchodzącej w strefę sztuki, tak jak u Garetha Pugh w kolekcji SS2015.

Trend na sznury dobrze aplikuje „ulica”. W wielu europejskich miastach latem jest mnóstwo dziewczyn, które najczęściej liny używają jako paska, czy „uszu” do wakacyjnych toreb. Ale można iść dalej i aplikować trend na liny według własnej wyobraźni. Lato to czas, kiedy warto trochę eksperymentować! Zachęcamy!

Kolor I Zielony

Wiosna dotarła w końcu i do nas! Widać to w mieście, ale i poza nim. Nasze Majówkowe podróże przyniosły ze sobą wiele inspiracji, a że uwielbiamy się tym z Wami dzielić, to dziś prezentujemy kilka połączeń związanych z trendem na szeroko rozumiane „zielone”.

Trend „Green Life” ma mocną pozycję, a jego przejawy można znaleźć nie tylko w nowoczesnych formach zabudowy przestrzeni publicznej, ale również w architekturze, modzie i designie użytkowym. Dziś nie będziemy pisać o zielonych koktajlach, które zagościły chyba na dobre w polskim menu śniadaniowym i na zdjęciach na Instagramie. Chcemy pokazać Wam, że zwykły liść o intensywnej zielonej barwie, może inspirować na wiele sposobów.

Trend na zielone nie jest związany wyłącznie z kolorem, ale również formą i strukturą, jaka kojarzy nam się np: z egzotyczną roślinnością. W modzie nawiązuje do świeżości, nowości, a także ożywia stylizacje. Wszystko zależy od wyobraźni i realizacji pomysłów. Inspiracja naturą jest ważną częścią twórczości wielu artystów z różnych dziedzin. Trend na zielone wpisuje się również w zmianę świadomości wśród współczesnych konsumentów. Mimo, że świat pędzi, coraz więcej osób zwalnia i znajduje nowe sposoby na życie w zgodzie z naturą, ze światem, ze sobą. Taka świadoma twórczość, a tym bardziej świadome życie, musi przynieść coś nowego i dobrego! I coś zielonego!

Motyw I Gwiezdny pył

Nie złoty, nie srebrny, ale gwiezdny pył to trend prognozowany na sezon wiosna/lato 2015. Nie jest ważne w który odcień pójdziecie przy wyborze stylizacji, ponieważ najważniejszy jest błysk imitujący gwiazdy migoczące na niebie. Magia, tajemnica, ale i świeżość, której tak szukamy w letnich stylizacjach sprawiają, że ten trend można interpretować w dowolny sposób. Poza tym gwiezdny pył może kojarzyć się z międzygalaktycznymi podróżami, a same podróże to główny cel wakacji. Gwiezdny błysk wraca praktycznie co sezon w lekko zmienionej formie, więc warto zainteresować się tym trendem.

Podczas Premiere Vision 2014 na najbliższą wiosnę i lato prognozowano, że kolekcje zdominuje pył w odcieniu szlachetnego złota i brudnego srebra, więc stonowane odcienie tych barw. Przy tkaninach z linii stardust najlepiej sprawdzą się te zwiewne i transparentne, które będą imitować gwiezdną mgiełkę. Osoby preferujące solidne i mocne tkaniny, mogą zdecydować się na zdobienia imitujące całe galaktyki gwiazd. Na pewno wzbudzą zainteresowanie. Viviene Westwood stawia na gwiezdny makijaż, Elie Saab i Valentino na warstwy i gwiezdną transparentność. Natomiast jeśli szukacie przykładu na codzienną stylizację wykorzystująca ten trend, wystarczy przywołać Anję Rubik w legginasach stardust gold. Tylko pamiętajcie, że stardust to nie złote cekiny czy srebrne perełki! W takim wypadku granica między kiczem a stylizacją robiącą wrażenie jest dość cienka!

 

Kolor I Czerwony

Dla wielu osób Dzień Świętego Walentego kojarzy się z kiczowatymi ozdobami, papierowymi serduszkami i czerwienią. Nie będziemy komentować wartości tego „święta”, które na stałe wpisało się w kalendarz imprez każdego roku, ale faktem jest, że kolor z nim związany interesuje kreatorów mody od lat.

Czerwień, uznana za najgorętszą ze wszystkich barw, od najdawniejszych czasów była kolorem życia i skrajnych uczuć. Umberto Eco w Historii Piękna napisał, że w niektórych kulturach czerwień jest synonimem słowa „piękny” i uznawana jest za królową kolorów. Pozytywne konotacje czerwieni to te kojarzone z miłością i pasją. Czerwień symbolizuje też siły witalne i życie. Z ogromnej ilości symbolizowanych przez nią cech, do innych najważniejszych należą: ekstrawertyzm, odwaga, determinacja.

Wielu projektantów uważa, że czerwień nigdy nie wychodzi z mody i jest zawsze na czasie. Takie myślenie propagował Valentino, którego czerwone kreacje robiły spektakularne wrażenie. Jak na co dzień nosić czerwień? Warto pamiętać, że jest wiele jej odcieni i należy ją dobrze dobrać, aby stylizacja była udana. Ponadto czerwień nie jest kolorem, przy którym można odpocząć. To barwa ludzi gotowych do działania, którzy stoją w obliczu wyzwania. Projektanci w każdej kolekcji przemycają tą barwę, niezależnie od pory roku. Proponują czerwień w całym looku lub w dodatkach czy akcesoriach, ponieważ  jej ładunek emocjonalny jest bardzo duży i w tym kolorze trudno zginąć w tłumie. Skupia na sobie uwagę wszystkich, a że królowa może być tylko jedna – to suknie w czerwieni zawsze zostaną zauważone. Czerwień jako kolor podstawowy wpisuje się w trendy na każdy sezon, dlatego warto o niej pamiętać nie tylko w Walentynki!!

Moodboard 1:
Patrząc od góry z lewej strony: 1. Nastygal – Americana 2.Steve Shay- Red Is Love 3.UN Studio- Agora Theatre, Lelystad 4. Norman Mooney – Sculpture (8) – Art Curator& Art Adviser 5. Modern Clown – Yayoi Kusama dla Louis Vuitton Pop Up stores 6. żródło: pinterest.com 7. Carmen Kemmick- Glamour Holandia 04.2013 8. Anish Kapoor -Untitled 2006
Moodboard 2:
Tło – Celerie Kemble; Patrząc od lewej strony: 1.Elie Saab – Pre-Fall 2015 2. Versace – Pre-Fall 2015 3. Dsquared² – Pre-Fall 2015 4. Iceberg – Pre-fall 2015 5. Alexander Wang – Fall 2015
Moodboard 3:
Patrząc od góry z lewej strony: 1.  Marius Holtmon – Oznakowanie korytarza, Westerdals, Norwegia . 2. Julia Presslauer – portret 3. Guto Indio da Costa – CZERO1  4. Pinterest.com 5. www.unscrippted.co/fashion-industrial-tales-with-nasty-gal  6. Pinakothek der Moderne, Monachium 7. Chris McGuigan  8. Transparentny głośnik firmy ‘People People’  9. Art Paris 2014 – Contemporary Art Fair

Motyw I kwiaty

Jak w każdym sezonie wiosenno-letnim kwiaty są jednym z wiodących trendów. Nie jest to zbyt odkrywcze, że co sezon pojawiają się w wielu kolekcjach, jednak w sezonie wiosna/lato 2015 najważniejszymi trendami związanymi z kwiatami będzie ich forma i ilość.

Kwiaty muszą być widoczne! Ten sezon zdecydowanie należy do śmiałych połączeń: kolory, wzory, forma. Nie mówimy o drobnych nadrukach, a o dużych kwiatach, najlepiej w wymiarze 3D! Mają być widoczne i stanowić trzon florystycznych stylizacji! Dla śmiałych i lubiących nowości polecamy ubranie się w kwiat! Dosłownie! Kolorowe formy kształtem przypominające rozwinięte pąki lub kwieciste kielichy będą hitem obecnego sezonu. Poza tym kwieciste nadruki łączymy razem, odważnie i z polotem. Duże kwieciste kolorowe kwiaty świetnie sprawdzą się z drobnymi i delikatnymi wzorami. Umiar nie jest wskazany. Jak przekonują projektanci trend na kwiaty ma wyróżniać nas z tłumu, ma wnieść świeżość i kolor, na które wiele osób czeka cały sezon jesienno-zimowy.

Odwagi! Pomalujcie Wasz świat kwiecistymi kolorami!!

Źródło zdjęć: pinterest.com

Spotkania I Relacja z cyklu #Trendywmodzie

Pierwsze spotkanie z cyklu „Trendy w modzie” już za nami. Jak Internet wpłynął na modę? Jak zmienił jej oblicze? Do czego mogą wykorzystać Internet projektanci, sprzedawcy, osoby zajmujące się marketingiem w modzie? Czy Internet inspiruje i jakie są ścieżki tych inspiracji? Czy zachowania zwykłych użytkowników wpisują się w trendy rozwoju mody? Pytania o przyszłość mody i Internetu można mnożyć, a prezentacje były tylko niewielką próbą odpowiedzi na wiele z nich.

Nasze wnioski? Internet i moda stanowią obecnie nierozerwalny duet. Pole działania tych dziedzin przenika się i tworzy nowe korelacje rozwiązań. Warto obserwować trendy związane z rozwojem cyberświata i mody, która w rzeczywistości wirtualnej tworzy sobie własne ścieżki rozwoju. Polski użytkownik bierze czynny udział w kształtowaniu się oblicza mody polskiej, stając się wymagającym klientem. Standardowe rozwiązania szybko się dezaktualizują, a potencjalny klient w Internecie szuka nietypowych rozwiązań. Czas pokaże jaka będzie przyszłość mody łączonej z technologią i Internetem. Prognozujemy, że ten trend w najbliższych latach ulegnie wielu modyfikacjom.

Dziękujemy prelegentom i słuchaczom! Świetnie, że byliście z nami! Wszystkich obecnych i tych, którym nie udało się dotrzeć, zapraszamy na kolejne spotkanie już 24 marca! Szczegóły ogłosimy na stronie wydarzenia oraz na naszym fanpage na Facebooku.

Mamy nadzieję, że do zobaczenia!!

Zdjęcia: Agnieszka Wanat

Raport I Trendy 2014

W naszej branży ważniejsza jest przyszłość niż przeszłość, ale jako podsumowanie minionego roku, przygotowałyśmy zestawienie 5 najważniejszych trendów, które zmieniają oblicze współczesnej mody. Każdy z wybranych trendów swój początek miał w zachodzących zmianach społecznych, jakie obecnie mają miejsce wśród społeczeństw na całym świecie.

1. plastik couture

Obawy o poziom odpadów sprawiły, że zmienia się podejście do surowców wtórnych, co ma znaczący wpływ na modę. Wiele brandów zaczęło dystansować się do materiałów takich jak jedwab czy bawełna na rzecz plastiku pochodzącego z recyklingu, który może być przekształcony w efektywny sposób. Korzystanie z tworzyw sztucznych jako głównego materiału pokazuje, że projekty ekologiczne są nie tylko estetyczne, ale również przemawiają do konsumentów, przy jednoczesnej poprawie postrzegania marki.

september-2014-vogue-brazielVogue Brazylia, wrzesień 2014

2. kidcentric

Dziecięca estetyka infiltruje całą gałąź branży mody. W dzisiejszym świecie pełnym chaosu, świat dziecka wydaje się być wolny od wszystkich uprzedzeń. Dlatego współczesne społeczeństwo informacyjne dąży do magii, kolorów i beztroski, które budują perspektywę infantylnego świata. Wiele kolekcji nawet największych marek kieruje się dziecięcymi postawami, a inspiracją do nich jest pragnienie powrotu do świata pomysłów traktowanych mniej poważnie.

Moschino-FW-2014-Sponge-BobMoschino, kolekcja jesień/zima 2014

3. active mode

Materiały wykorzystane do produkcji ubiorów dedykowanych dla aktywnego stylu życia stanowią ostoję w branży. Ten trend konsekwentnie rozwija się i mocno przeniknął z codziennego życia do mody. Wiele marek zmieniło podejście do wielofunkcyjnych ubiorów wykonanych z tkanin zazwyczaj zaprojektowanych specjalnie dla aktywnego stylu życia. Wykorzystując włókna naturalne i syntetyczne, taka odzież oferuje komfort, który współcześnie stał się priorytetem. Innowacje tego typu zaspokajają potrzebę towarów uniwersalnych łączących zdrowie, świadomy styl życia i modę.

nike-2014-vapourNike Vapor Untouchable, 2014

4. cyber fashion

O tym, że rozwój technologiczny mocno zmienił oblicze współczesnej mody pisałyśmy już nie raz. Wykorzystywanie technologii jako części codziennego stroju przestaje już dziwić. Apple watch, „inteligentne” sukienki, akcesoria łączące tkaniny z elektroniką nadają standardowej odzieży nowych znaczeń. Coraz więcej odbiorców jest gotowych wyjść poza przyjęte standardy dress codu, aby wpisać się w trend „cyber”, który łączy modę, Internet i technologię.

apple-watchKampania Apple i-Watch, wrzesień 2014

5. design patern

Torebki wyglądające jak pudełka lub wielofunkcyjne urządzenia? O tym, że najwięksi gracze z branży mody podglądają sztukę i architekturę wie prawie każdy. Coraz częściej, wychodząc na potrzeby szeroko rozumianego lifestyle, tworzą projekty związane z wzornictwem użytkowym. Przykładem może być np: marka DIESEL, która zaprezentowała podczas Milan Design Week cały koncept wnętrza stworzonego zgodnie z duchem marki. Trend na rozszerzanie kolekcji odzieżowych o linię „HOME” mocno się rozwija się, a w samych kolekcjach widać mocne inspiracje architekturą i sztuką użytkową.

bagBao Bao Issey Miyake + N&R Foldings

Prognozy wskazują, że wskazane trendy pozostaną dość mocno zaakcentowane również w nadchodzącym roku i tylko czas pokaże, w którym kierunku będą się rozwijać.

Kolor 2015 I Marsala

   Każdego roku firma Pantone ogłasza nazwę koloru, który dominować będzie w świecie mody, wzornictwa i designu. Specjalna komisja zbiera się dwa razy do roku, by debatować nad odcieniem, który będzie tzw. must have. Pisałyśmy o tym, że w 2015 r. będzie to kolor MARSALA, który nazwą nawiązuje do włoskiego wina z Sycylii. Gustowne, eleganckie bordo z domieszką brązu nie jest łatwym kolorem. Ta dość przytłaczająca barwa ma przywodzić na myśl bogactwo i poczucie spełnienia. Jej ziemisty odcień ma przywoływać związek z naturą, co wpisuje się w jeden z głównych trendów prognozowanych na najbliższe lata – czyli powrotu do natury.

Kolor Marsala jest również opisywany jako ziemisty odcień winnej czerwieni. To kolor, który ma pobudzać ciało, umysł i duszę oraz dodawać pewności siebie. Leatrice Eiseman, dyrektor wykonawczy Instytutu Kolorów Pantone, wyjaśnia, że kolor Marsala kryje w sobie stabilność, której współczesna moda potrzebuje. Nie wszystkim jednak ten kolor kojarzy się z wyrafinowaniem i czymś gustownym. Krytycy wskazują, że odcień brudnej rdzy nie przywodzi na myśl przyjemnych skojarzeń. Mimo głosów sprzeciwu należy się spodziewać, że ten odcień będzie bardzo widoczny w 2015, nie tylko w kolekcjach jesienno-zimowych, ale również wiosennych. Przygotowałyśmy dla Was zestawienie jak go nosić i czym sugerować się przy wyborze nowych kolekcji.

Zerknijcie na naszego Pinteresta, gdzie jest tablica inspiracji MARSALA – https://www.pinterest.com/42UP/colour-marsala-pantone-2015/

Zapraszamy!