Monthly Archives: Listopad 2014

TRENDBOOK DUO

Trend DUO skupia się na tożsamości uczestników cyberświata. Współczesny użytkownik Internetu ma wiele jaźni, które może modyfikować i wymiennie stosować w zależności od potrzeb. W sytuacjach wielokulturowych, takich, jak istnienie w świecie realnym i wirtualnym, określenie tożsamości staje się zadaniem trudnym i wymagającym głębokiej analizy.

W świecie wirtualnym, to kim jesteśmy zależy od naszej wyobraźni i poziomu ingerencji w tożsamość, którą tworzymy w świecie rzeczywistym, w którym proces stawiana się „KIMŚ”, jest o wiele trudniejszy i bardziej złożony. Co za tym idzie? Jak zmieniła się estetyka pod wpływem zmultiplikowanych tożsamości istniejących na pograniczu świata realnego i wirtualnego? Czy użytkownicy Internetu popadają w internetową schizofrenię, czy może potrafią bawić się tożsamością i krążyć między światami?

Na te i inne pytania odpowiedzi szukajcie w drugiej części TRENDBOOKA INSPIRACYJNEGO „What’s Next?”

Życzymy miłej lektury i wielu inspiracji!

Link do darmowego ściągnięcia części DUO znajduje się poniżej:

Kolor I Orange is the new black!

Orange is the new black – to nie tylko tytuł serialu, ale trend na najbliższe sezony wiosna/lato 2015 i jesień/zima 2015/16!

Od kilku sezonów sztywny podział na kolory lata i zimy przestał być aktualny. Z tego powodu możemy spodziewać się, że pomarańcz będzie coraz częściej obecny w wielu kolekcjach. Co ważne, kolor ten prognozowany jest nie tylko w dodatkach, ale jako całościowy look!! Soczysty i intensywny pomarańcz przywołuje wspomnienie lata, a lekko stonowany kojarzy się z barwą spadających jesiennych liści. Na początku był promowany przez indywidualistów z branży mody, takich jak PRADA i jej kolorowe futra z kolekcji wiosna/lato 2011 czy dodatki z kolekcji jesień/zima 2011. Obecnie pomarańcz zdobywa mainstream! Moda ulicy, blogerzy oraz największe domy mody zachwycają się jego odcieniami. Pomarańcz jest promowany jako coś nowego i świeżego. A czy zdetronizuje czarny? Czas pokaże, ale skoro każdemu dobrze jest w czarnym, to w pomarańczowym może będzie jeszcze lepiej?

Po wiecej inspiracji zapraszamy na naszego pinteresta, gdzie jest tablica o identycznym tytule.

http://www.pinterest.com/42UP/colour-orange/

Zdjęcia: Wiosna 2015 style.com

Raport I FUTURE TRIBES

Internet, cyberprzestrzeń, najnowsze technologie, wolność, szybkość, wybór. Hasła, które jeszcze kilka lat temu  trudno było powiązać z modą, dziś już nikogo nie dziwią. Ci, którzy uważają, że w modzie wszystko już było, nie mogą się bardziej mylić. Zmiany, jakie zachodzą we współczesnym świecie są trudne do przewidzenia i choć może się wydawać, że błądzimy, rozwój najnowszych technologii wskazuje drogę, która łączy historię i nowoczesność.

Wracamy do korzeni. Prawie w każdej dziedzinie życia, można zauważyć wielkie powroty. Marki bazują na tradycji, tworząc kompilacje historii z nowoczesnością. Zmiany, jakie zachodzą w społeczeństwach, przekładają się bezpośrednio na trendy w modzie, która nie pozostaje na nie obojętna. Powrót historii w nowoczesnym wydaniu, prezentuje trend związany z powrotem naturalności, a do którego bazą są najnowsze osiągnięcia technologiczne.

Coraz więcej młodych ludzi odwraca się od tego, co oferuje nam Internet. Zmiany, jakie zachodzą w świadomości współczesnych społeczeństw są znaczące. Odchodząc od konsumpcyjnego stylu życia, nowe społeczeństwa nabierają pewności i chęci dokonywania świadomych wyborów. Przemysł modowy reaguje na te zmiany i już dziś można wyróżnić dwa silne trendy, odzwierciedlające postawy społeczne. Trend ON, w którym zachwyt nowoczesnością stanowi źródło oraz trend OFF, który ma być zaprzeczeniem trendu ON i skupia się wokół problemu ciągłego bycia online. I choć są to dwie skrajne postawy, ich syntezę stanowić będą Plemiona Przyszłości, czyli Future Tribes.

Wobec działań, które oferuje nam Internet, nie można przejść obojętnie, a zwrócenie się w stronę duchowości i wyobraźni stanowi próbę odłączenia od innowacji cywilizacyjnych. Powrót do korzeni, z których wywodzi się człowiek, do społeczności plemiennych, zyskuje we współczesnych czasach nowe znaczenie. Obecnie żyjemy w systemie, w którym łączą nas pewne płaszczyzny, określone znaczenia, w którym funkcjonuje określony światopogląd. Codzienność stanowi elektronika, robotyzacja, komputeryzacja, cyfryzacja. Wytwarzanie dóbr materialnych i usług oparte jest na upowszechnionej automatyzacji, więc wiele elementów stanowiących kulturę człowieka zyskało nowe znaczenie.

Paul Ricoeur w swoich rozważaniach nad światem, odwołał się do hasła: żyć dobrze wraz z drugim i dla drugiego, co świadczyłoby, że we współczesnym świecie możemy odwołać się do empatii wobec współtowarzyszy, tworząc podstawę dla plemion o nowej jakości. Świat wirtualny i rozwój technologiczny umożliwiają powstawanie czegoś nowego, gdzie nie może zostać pominięty czynnik ludzki. Jego duchowość, wyobraźnia, strefy uczuć i empatii.

Cliford Geertz wskazywał, że człowiek jest zwierzęciem zawieszonym w sieciach znaczenia, które sam utkał, a kulturę postrzega właśnie jako owe sieci. Sieć internetowa jest ludzkim wytworem znaczeń, w skład której wchodzą ideologie, sztuka, religia i oczywiście tożsamości jej twórców, co powinno być podstawą istnienia współczesnych plemion. Future Tribes tworzą i uznają system wartości, ponieważ bez niego żadna społeczność nie ma możliwości powstania i przetrwania. Jest to system, w którym oprócz świadomego rozwoju technologicznego, kluczową rolę odgrywa strefa uczuć, emocji, nawiązanie do tradycji i historii.

Scenariusz rozwoju trendu prezentującego futurystyczne spojrzenie na plemiona sprawia, że branża mody przekłada ludzkie pragnienia na konkretne produkty. Można zauważyć chęć powrotu do natury i zwrócenie uwagi na rolę jednostki w świecie, gdzie tak naprawdę naturalne środowisko jest naszym domem. Członkowie Future Tribes to ludzie świadomie wykorzystujący technologię, aby skupić się na podstawach humanizmu związanych z istnieniem człowieka. Korzystanie z Internetu stało się tak naturalne dla znacznej części społeczeństwa, że brak „życia” w przestrzeniach wirtualnych porównuje się z chorobą lub zacofaniem, oceniając innych poprzez pryzmat uczestnictwa w sieci. Internetowi outsiderzy odnajdują spełnienie w naturze, w którą nie ingerują innowacje technologiczne. Jak wskazuje Manuel Castells: ten nowy rodzaj ruchów społecznych skupionych wokół środowiska naturalnego, staje się nowym typem nadziei dla ludzkiego istnienia na ziemi, kończąc erę cynizmu i dominacji szerzonej przez największe korporacje.

Nowe społeczeństwo cechuje wysoki poziom naturalności, empatii, równowagi i wewnętrznego balansu niezakłóconego poprzez postęp cywilizacyjny. Jak takie relacje przekładają się na modę, która nigdy nie pozostaje obojętna na zmiany społeczne? Wśród największych i najbardziej znanych w branży, można zauważyć zdecydowany powrót do korzeni. Zwrócenie się w stronę historii i filozofii marki, dzięki której ona powstała. Jednak ten „powrót” ma znamiona nowości, ponieważ rozwój technologiczny zapewnił branży nowe rozwiązania w jakości i ilości kolekcji.

Jakie będą atrybuty kolekcji tworzonych dla Future Tribes? Przede wszystkim w tkaninach nastąpi zwrot ku ekologicznej skórze, która nada charakteru stylizacjom „na wojownika” lub na „przybysza z kosmosu”. Ubiór stanie się nową wersją zbroi, ale poza rolą ochronną będzie pełnić również funkcje społeczne. Gareth Pugh i jego kolekcje mocno wpisują się w ten nurt. Ponadto elementy ozdobne bazować będą na wielowarstwowych haftach, cerowaniach, wykorzystywaniu materiałów naturalnych oraz zdobień nawiązujących do skarbów natury. Paleta kolorystyczna skupiona będzie wokół kolorów natury i kolory ziemi. W stronę nowoczesności wprowadzi nas forma i nadanie tkaninom gwiezdnego blasku lub metalicznego połysku.

Warto zaznaczyć, że powstały już projekty, które mogą być spełnieniem potrzeb członków Future Tribes. Nowe technologie pozwalają na powstanie strojów przyszłości, czego przykładem może być projekt INTIMACY 2.0 realizowany przez STUDIO ROOSEGAARDE/ANOUK WIPPRECHT. Obejmuje on kolekcję biotonicznych sukienek High-TECH, wykonanych ze skóry i e-tekstylii (smart e-foils). Projekt obrazuje zależność pomiędzy intymnością a technologią. Materiał reaguje na bicie serca i stan emocji użytkowniczki. Im wyższe tętno, tym sukienka staje się bardziej przezroczysta.

W modzie wykorzystanie najnowszych technologii jest coraz częstsze, co ma również przełożenie na sprzedaż. Osoby, które podążają za najnowszymi trendami, już zachwycają się nowinkami technologicznymi, a oferta dla przyszłych trendsetterów jest coraz szersza. Producenci z wielu branż, stale prezentują nowe rozwiązania, które połączą trwale człowieka z Internetem, ze światem najnowszych technologii i innowacji, a tym samym zapewnią zrozumienie potrzeb wynikających z natury ludzkiej. YING GAO realnie wykorzystała połączenie natury ludzkiej ze światem technologii. Ta kanadyjska projektantka mody w swoich projektach łączy elementy urbanistyki, architektury i multimediów, tworząc unikalne i artystyczne spektakle. Ubiór dla Ying Gao to medium będące częścią technologii. W projektach wykorzystuje systemy sensoryczne, które pozwalają na większą interaktywność i zabawę z materią. To dzięki jej wizji, powstały projekty (NO)WHERE (NOW)HERE, czyli dwie interaktywne sukienki, które reagują na wzrok widza.

Kto jeszcze ubierze członków Plemion Przyszłości? Na pewno w tej roli odnajdzie się holenderska projektantka IRIS VAN HERPEN, która uchodzi za wirtuoza trójwymiarowych form, tworzących trzon każdej jej kolekcji. W jej projektach wyraźnie widać fascynację tym, co nieoczywiste. Projektantka „ożywia” printy i tworzy z nich formy 3D. Jej projekty są kwintesencją haute couture w najczystszej postaci. Tworzone są, by inspirować i zmieniać wyobrażenie o modzie, a tym samym pokazują jak połączyć nowoczesność z tradycyjnym krawiectwem.

Interdyscyplinarność projektów HUSSEIN CHALAYAN sprawiała, że budzą zainteresowanie ludzi z branży mody, sztuki, filmu. Ten cypryjski myśliciel i kreator, tworzy między różnymi światami designu, a wszystkie jego projekty są bardzo nowatorskie, choć osadzone w mocnych ryzach realności. Kolekcja Airborne prezentowała składającą się z ponad 15 tysięcy diod i krystalicznych wyświetlaczy sukienkę LED. Podobnym projektem była kolekcja Readings i sukienka składająca się z dwustu ruchomych laserów.

Kształtowanie się społeczności Future Tribes wyznacza drogę rozwoju tego trendu w modzie. Przykłady można mnożyć, ich liczba stale wzrasta, pozostaje jednak pytanie, czy ten trend przyjmie się na dłużej? Obecnie rośnie w siłę, a ponieważ rozwoju Internetu i postępu technologicznego nie można zatrzymać, więc można spodziewać się modowej rewolucji. Jedno jest pewne, że moda vintage nabierze nowego znaczenia i szykuje się redefinicja pojęć związanych ze strojem. Bo jak nazwać inteligentną sukienkę, która pokazuje emocje osoby, która ją nosi? Użycie słowa „sukienka” spłyca to, czym owy twór jest. A czym dokładnie? Odpowiedzi należy szukać w słowniku stworzonym przez członków Future Tribes.

Technologia I Estimote Beacon – rewolucja w sposobie robienia zakupów

Czy plastikowe pudełko przypominające oszlifowany kamień może mieć jakiś związek z modą? Jak najbardziej. Opracowane przez krakowski start-up, Beacony Estimote mogą zrewolucjonizować sposób robienia zakupów. Bezprzewodowe nadajniki umożliwią wybór produktów w aplikacji zainstalowanej na smartfonie. Dodatkowo pozwolą zamówić właściwy rozmiar do przymierzalni, a nawet ułatwią płacenie bez czekania w kolejce do kasy. Urządzenie jest wykonane z silikonu, a kształtem przypomina niewielkich rozmiarów kamienie.

Zasada działania jest prosta. Wystarczy włączyć urządzenie, zsynchronizować z telefonem i umieścić w kilku punktach w sklepie, np. na półkach z rzeczami, na produktach. Kiedy klient odwiedza sklep, sensor zaczyna zbierać o nim informacje i przekazuje je sprzedawcy, aby mógł poznać jego oczekiwania. Sprzedawca może poinformować klienta, że do spódnicy, którą przymierzył świetnie pasuje koszula znajdująca się na wieszaku obok. Może też opowiedzieć mu o promocji, której objęte są produkty.

Beacony są kompatybilne z iPhone’em 4S, iPhone’em 5, iPadem (3. i 4. generacja) oraz z iPadem Mini.

http://estimote.com

 

Motyw I Papier

W świecie mody inspiracją może być wszystko! Od lat 60-tych, czyli momentu najazdu rozmaitych materiałów i technologii, stosowanie tworzyw niekonwencjonalnych, sprawiło, że moda znalazła się bliżej sztuki. Między modą a sztuką, granica jest bardzo cienka. Świadczą o tym projekty wykonane z papieru, które spełniają wszystkie warunki stawiane przez rynek mody.

Alexandra Zaharova, profesjonalnie zajmująca się fotografią, zaczęła robić ubrania z papieru, ponieważ chciała, aby papierowe sukienki dołączyły do regularnych kolekcji. Jej projekty charakteryzują się  geometrycznymi wykończeniami, w których wyraźnie widać gotyckie wpływy. Z kolei w pracach Bey Szenfeld zaznaczona jest lekkość materiału, jakim jest papier. Projektantka, nazywana haute papier, w swoich pracach łączy poczucie humoru, zmysłowość i zabawę. Charakterystyczne dla niej jest warstwowe łączenie kolorowych kawałków papieru, dlatego jej sukienki często przypominają latynoamerykańską piñatę. Szenfeld podchodzi do papieru jak do zabawki, a Tao Kurihara nadaje formom z papieru poważny ton. Projektant, który zabłysnął pracą w Comme des Garçcons, tworzy z papieru absolutne cuda! O wartości jego projektów świadczy precyzja wykonania oraz łączenie różnych materiałów, w tym elementów łuków strzeleckich, na potrzeby mody.

Papier może wydawać się nietrwałym materiałem do produkcji odzieży. Jednak fakt ten nie przeszkadza tworzyć z niego dzieł sztuki, które zachwycają precyzją wykonania i oryginalnością. Projekty z papieru stają się modne. Stanowią alternatywę dla konwencjonalnych tkanin i przypominają, jaka ulotna i nietrwała jest moda.