Raport I Trendy 2014

W naszej branży ważniejsza jest przyszłość niż przeszłość, ale jako podsumowanie minionego roku, przygotowałyśmy zestawienie 5 najważniejszych trendów, które zmieniają oblicze współczesnej mody. Każdy z wybranych trendów swój początek miał w zachodzących zmianach społecznych, jakie obecnie mają miejsce wśród społeczeństw na całym świecie.

1. plastik couture

Obawy o poziom odpadów sprawiły, że zmienia się podejście do surowców wtórnych, co ma znaczący wpływ na modę. Wiele brandów zaczęło dystansować się do materiałów takich jak jedwab czy bawełna na rzecz plastiku pochodzącego z recyklingu, który może być przekształcony w efektywny sposób. Korzystanie z tworzyw sztucznych jako głównego materiału pokazuje, że projekty ekologiczne są nie tylko estetyczne, ale również przemawiają do konsumentów, przy jednoczesnej poprawie postrzegania marki.

september-2014-vogue-brazielVogue Brazylia, wrzesień 2014

2. kidcentric

Dziecięca estetyka infiltruje całą gałąź branży mody. W dzisiejszym świecie pełnym chaosu, świat dziecka wydaje się być wolny od wszystkich uprzedzeń. Dlatego współczesne społeczeństwo informacyjne dąży do magii, kolorów i beztroski, które budują perspektywę infantylnego świata. Wiele kolekcji nawet największych marek kieruje się dziecięcymi postawami, a inspiracją do nich jest pragnienie powrotu do świata pomysłów traktowanych mniej poważnie.

Moschino-FW-2014-Sponge-BobMoschino, kolekcja jesień/zima 2014

3. active mode

Materiały wykorzystane do produkcji ubiorów dedykowanych dla aktywnego stylu życia stanowią ostoję w branży. Ten trend konsekwentnie rozwija się i mocno przeniknął z codziennego życia do mody. Wiele marek zmieniło podejście do wielofunkcyjnych ubiorów wykonanych z tkanin zazwyczaj zaprojektowanych specjalnie dla aktywnego stylu życia. Wykorzystując włókna naturalne i syntetyczne, taka odzież oferuje komfort, który współcześnie stał się priorytetem. Innowacje tego typu zaspokajają potrzebę towarów uniwersalnych łączących zdrowie, świadomy styl życia i modę.

nike-2014-vapourNike Vapor Untouchable, 2014

4. cyber fashion

O tym, że rozwój technologiczny mocno zmienił oblicze współczesnej mody pisałyśmy już nie raz. Wykorzystywanie technologii jako części codziennego stroju przestaje już dziwić. Apple watch, „inteligentne” sukienki, akcesoria łączące tkaniny z elektroniką nadają standardowej odzieży nowych znaczeń. Coraz więcej odbiorców jest gotowych wyjść poza przyjęte standardy dress codu, aby wpisać się w trend „cyber”, który łączy modę, Internet i technologię.

apple-watchKampania Apple i-Watch, wrzesień 2014

5. design patern

Torebki wyglądające jak pudełka lub wielofunkcyjne urządzenia? O tym, że najwięksi gracze z branży mody podglądają sztukę i architekturę wie prawie każdy. Coraz częściej, wychodząc na potrzeby szeroko rozumianego lifestyle, tworzą projekty związane z wzornictwem użytkowym. Przykładem może być np: marka DIESEL, która zaprezentowała podczas Milan Design Week cały koncept wnętrza stworzonego zgodnie z duchem marki. Trend na rozszerzanie kolekcji odzieżowych o linię „HOME” mocno się rozwija się, a w samych kolekcjach widać mocne inspiracje architekturą i sztuką użytkową.

bagBao Bao Issey Miyake + N&R Foldings

Prognozy wskazują, że wskazane trendy pozostaną dość mocno zaakcentowane również w nadchodzącym roku i tylko czas pokaże, w którym kierunku będą się rozwijać.